Kā izvēlēties skriešanas apavus

Kā izvēlēties skriešanas apavusLai arī lielākajā daļā skriešanas apavu, ko piemēriet sporta veikalos, Jūs jūtaties ērti, patiesās izjūtas Jūs gūsit tikai pēc vairāku kilometru noskriešanas pa asfalta segumu vai arī pa meža taciņām. Svarīgi ir tieši tas, vai apavi ir piemēroti Jūsu pēdas tipam, skriešanas tehnikai, nevis zīmola nosaukumam, kas uzspiests uz apaviem.

Asfalta Skrējējs vai Taku Skrējējs?

Asfalta skriešanas apavi ir paredzēti skriešanai pa ietvēm, gājēju celiņiem vai jebkuru citu cietu segumu. Tie ir viegli un elastīgi, veidoti tā, lai amortizētu pēdas triecienus, kā arī, lai stabilizētu pēdas soļa virzienu, kas īpaši svarīgi ir brīžos, kad kāju muskulatūra jau ir nogurusi.

Taku skriešanas apavi savā uzbūvē ir ar nedaudz biezāku zoli, kas aizsargās pēdu no asiem akmeņiem vai koku saknēm, kas grūti saredzamas, jo apavi paredzēti ne tikai skriešanai pa koptām taciņām, bet arī „bezceļu” skriešanai. Zoles protektors tiem ir agresīvs, lai nodrošinātu atspēriena efektivitāti, kā arī, tas nodrošinās maksimālu aizsardzību pret pēdas vērpi, skrienot pa nogāzi vai slīpām vietām.

Padoms: Ja nevarat atrast apvidus skriešanas apavus, kas Jums ir ērti un atbilstoši Jūsu skriešanas tehnikai, ieteicams būtu izvēlēties asfalta skriešanas apavus skriešanai arī pa apvidu.

Kas jāzina par savu pēdu?

Pēdas izmērs: Ja neesat pārliecināti par savu pēdas izmēru, vai arī, ja viena pēda ir lielāka par otru, precīzākais veids kā to būtu nomērīt mājās, ir lietojot milimetrpapīru. Abu pēdu izmēri ļoti bieži atšķiras, tāpēc svarīgi zināt abu pēdu izmēru. Jebkurā gadījumā, ja ir iespējams apavus pielaikot, uzvelkot klātienē, tas būs labākais veids, kā izvēlēties sev atbilstošāko izmēru. Apavu izmēri un liesta (pēdas platums) var atšķirties starp dažādiem ražotājiem, kā arī viena ražotāja dažādiem modeļiem. Iespējams, Jums ir nepieciešami pus izmēru lielāki apavi vai veselu izmēru mazāki nekā Jums šķiet. Cilvēkiem ar platāku pēdas liestu ražotāji ir izstrādājuši platākus apavu modeļus.

Pareiza apavu izmēra izvēle: Ja tomēr nav iespējas piemērīt apavus klātienē, tad sekojot šiem soļiem varēsiet sekmīgi atrast sev atbilstošo izmēru.

  1. Nomēriet abas pēdas uz milimetrpapīra vai apvelciet pēdu uz papīra lapas un pēc tam izmēriet to.
  2. Ņemiet vērā lielākās pēdas izmēru centimetros.
  3. Lai iegūtu sev atbilstošo apavu izmēru centimetros pieskaitiet pēdas izmēram klāt 1cm.

Piemērs: Iegūtais pēdas izmērs: 26.8cm + 1cm

 

Pēdas velve: Visu cilvēka ķermeni taisnu un kustēties spējīgu notur kustību – balsta aparāts, kas sākas ar pēdām un stiepjas cauri visam ķermenim līdz pat skausta daļai galvā. Skriešanas laikā pirmā daļa no šīs sistē­mas, kas saņem triecienu un to amortizē, ir pēda. Tāpēc cilvēkiem, kuri nodarbojas ar skriešanu, ir ļoti svarīgi, lai pirksti un pēdas būtu veselas, ar pareizi attīstītām pēdu velvēm (garenvelves un šķērsvelves). Kad izkāpiet no vannas, dušas vai baseina, pievērsiet uzmanību savas mitrās pēdas nospiedumam uz grīdas, pēc tā Jūs varat noteikt savu pēdas velves tipu. Tieši pēdas velve ir atbildīga par svara pārnešanu un pēdas novietojuma precizitāti skrējiena laikā, tāpēc pēdas velvei ir jāpievērš īpaša uzmanība, izvēloties skriešanas apavus. Pēdas velve var būt ar neitrālu pronāciju, pārmērīgu pronāciju, nepietiekamu pronāciju jeb supināciju. Skrējējiem, kuriem ir pārmērīga pronācija un nepietiekama pronācija jeb supinācija, īpaši jāpievērš uzmanība apaviem, lai tie būtu piemēroti attiecīgajam pēdas tipam.

Kas ir pronācija?

Pronācija notiek locītavā zem potītes. Tā ir uz iekšu vērstā pēdas sānsveres kustība tūlīt pēc tam, kad tā pieskaras zemei. Kad cilvēks iet vai skrien, pronācija palīdz samazināt sākotnējās saskares triecienu. Bez tās katra soļa pilnais trieciens tiktu pārraidīts augšup pa kāju un ietekmētu apakšējo locekļu normālo dar­bību. Papildus tam, ka pronācija darbojas kā trieciena amortizators, tā arī palīdz pēdai „atpazīt”, uz kāda veida pamata tā atrodas, stabi­lizējot un pielāgojot to reljefa tipam. Mūsdienās skriešanas apavi tiek modelēti dažādiem pronācijas tipiem. Cilvēka pēdas pronācijas tips ir ļoti nozīmīgs faktors, izvēloties piemērotākos skriešanas apavus.

Neitrāla pronācija

Šāds pēdas velves tips galvenokārt ir cilvēkiem, kuriem kurpju zolēs ir redzams S- veida nodilums, sākot no ārējās papēža ma­las līdz lielajam pirkstam. Ja ir normāls pronācijas tips, var skriet ļo­ti dažādos apavos, tomēr specializētas neitrālas skrienamās kurpes ar amortizāciju un atbalstu ir piemērotākas.

Neitrāls pēdas tips

Nepietiekama pronācija jeb supinācija.

Ir pronācijas tips, kad pēda nevēršas uz iekšu pietiekami. Papēža ārējā jeb laterālā mala saduras ar zemi palielinātā leņķī, un normālas pro­nācijas nav vai tikpat kā nav, kā rezultātā notiek spēcīga satricināju­ma pārraide caur kājas apakšējo daļu. Šī laterālā pēdas noslogošana turpinās visu gaitas stājas fāzi, iespaidojot arī skriešanas efektivitāti. Ja cilvēkam ir nepietiekama pronācija jeb supinācija, viņa kurpju papēžu ārējās malas, visticamāk, būs pārmērīgi nodilušas un visa augšējā daļa var būt nobīdīta uz laterālo pusi ( pēdas ārmalu). Tā kā cilvēki ar nepietiekamu pronāciju mēdz būt uzņēmīgi pret ar triecieniem saistītām traumām vajadzētu izvēlēties neitrālus skrienamos apavus ar izteiktu amortizāciju. Papildu amortizācija samazinās pie­zemēšanās triecienus, kas kājām jāiztur skriešanas laikā. Cilvēkiem ar nepietiekamu pronāciju vajadzētu izvairīties no kurpēm ar dubulta blīvuma zoles vidusdaļu, jo tās mēdz pastip­rināt problēmu.

Nepietiekama pronācija - Supinācija

Pārmērīga pronācija

Ir tad, ja pēda vēršas uz iekšpusi pārmērīgi, vai arī brīdī, kad tam nevajadzētu notikt. Piemēram, vēlu gaitas stājas fāzē. Šajā gadījumā liela daļa svara tiek pārnesta uz pēdas iek­šējo jeb mediālo pusi, un, skrējējam virzoties uz priekšu, slodzei tiek pakļauta iekšējā mala, nevis pēdas priekšdaļa. Tas destabilizē pēdu, kas mēģinās atgūt stabilitāti, kompensējot uz iekšpusi vērsto kustī­bu. Rodoties ķēdes reakcijai, tas savukārt ietekmē kājas biomehānisko efektivitāti, īpaši ceļus un gurnus. Ja cilvēkam ir pārmērīga pronācija, viņa kurpju papēžu iekšpusē un zem pēdu priekšdaļas (īpaši lielā pirk­sta) būs redzams stiprs nodilums. Cilvēkiem ar pārmērīgu pronāci­ju vajadzētu izvēlēties kurpes ar maksimālu atbalstu vai strukturētu amortizāciju. Kurpes ar strukturētu amortizāciju sniedz labu atbalsta un amortizācijas līmeni, savukārt kurpes ar maksimālu atbalstu ir visstabilākās kurpes, ko iespējams iegādāties. Abu šo kategoriju skriešanas kurpes palīdzēs efektīvāk sadalīt skriešanas radīto triecienu.

Pārmērīga pronācija

Mūsu veikalā ir pieejams ļoti plašs apavu klāsts, lai varētu atrast atbilstošus apavus ikvienam. Ja arī nebūsiet veicis „slapjās pēdas testu.”

Slapjās pēdas tips

Pie mums - veikalā MySport - ir iespēja veikt skrējienu uz skrejceļa, kura laikā Jūsu pēdu darbība tiks filmēta un pēc skrējiena analizēta, nosakot Jūsu pēdu tipu, lai atrastu atbilstošus apavus tieši Jums!

 

Lai arī lielākajā daļā skriešanas apavu, ko piemēriet sporta veikalos, Jūs jūtaties ērti, patiesās izjūtas Jūs gūsit tikai pēc vairāku kilometru noskriešanas pa asfalta segumu vai arī pa meža taciņām. Svarīgi ir tieši tas, vai apavi ir piemēroti Jūsu pēdas tipam, skriešanas tehnikai, nevis zīmola nosaukumam, kas uzspiests uz apaviem.

Atstāt komentāru